19 Sesja Sejmu Dzieci i Młodzieży odnosnie tematu o ekologii i ˙ekorozwoju

19 Sesja Sejmu Dzieci i Młodzieży odnosnie tematu o ekologii i ˙ekorozwoju
27 lipca, 2020
Category: inne

Ekologia i lokalny ekorozwój to tematy przewodnie 19 Sesji Sejmu Dzieci jak i równiez Młodzieży, który w sobotę, jak co roku, zebrał się w Międzynarodowym Dniu Dziecka. W obradach uczestniczy 460 uczniów szkół ponadgimnazjalnych jak i równiez gimnazjów wraz z całej Polski.

Witając uczniów – uczestników obrad Sejmu Dzieci i Młodzieży – marszałek Sejmu Ewa Kopacz parafrazowała słowa Jana Zamoyskiego: „tak silna, zdrowa będzie Rzeczpospolita jak bardzo do niej rozwój będzie oparty w kryteriach ekologicznych, na zrównoważonym rozwoju”.

„Oczami wyobraźni widzę was zbyt lat kilkanaście, was w tych samych ławach, jak wybranych posłów i senatorów debatujących na temat, jak zapewnić dobry postac środowiska, jakim sposobem zapewnić dobrostan zdrowia społeczeństwa, jak rozsadnie gospodarować zasobami naturalnymi, jakim sposobem kierunki rozwoju Polski uzgodnić z wymogami ekologii. Nie ma nic ważniejszego niż konwersacja o zdrowej przyszłości opartej o zdrowie człowieka jak i równiez zdrowie natury” – powiedziała marszałek.

Przypomniała, że hasło „zrównoważony rozwój” oznacza, że nie można ograbiać przyrody kosztem przyszłości, nie może egoistycznie czerpać z jej bogactw, nie zaakceptowac bacząc w interes przyszłych pokoleń.

„Praktyczny wymiar działań na rzecz ekorozwoju to tysiące drobnych, praktycznych kroków: począwszy od oszczędzania wody przy domach, oszczędzania prądu przez pilnowanie by żarówka albo komputer nie były na prózno włączone, dokonywanie racjonalnych zakupów po to by mnóstwo rzeczy, w ponizszym jedzenie, nie zaakceptowac trafiały dzieki śmietnik, to segregacja śmieci, do czego ma się przyczynić wchodząca za miesiąc tzw. ustawa śmieciowa, to dbałość na temat zieleń (), to wybór roweru zamiast autobusu, dzień bez auta, gospodarowanie przestrzenią w wielkosci mikro, taką jak szkoła, dom, kawałek osiedla” a mianowicie mówiła Wydobywajacy.

Zaznaczyła, że choć młodzi ludzie nie mają wciaz wpływu w decyzje strategiczne, to mogą pracować na rzecz ekorozwoju za posrednictwem właśnie tego typu małe rzeczy. „To rzeczowe zachowania proekologiczne są równie ważne jak dyskusja odnosnie tematu energetyki jądrowej, czy grozi nam blackout, i która jest przyszłość gazu łupkowego” – dodała marszałek.

Następnie Kopacz przekazała głos marszałek Sejmu Dzieci i Młodzieży Annie Przybylskiej z Zespołu Szkół Ogólnokształcących w Starogardzie Gdańskim, która uderzając 3 razy laską marszałkowską otworzyła obrady izby i powitała gości szczególnych obrad m. in. minister edukacji Krystynę Szumilas, ministra pracy i polityki społecznej Władysława Kosiniaka-Kamysza oraz rzecznika praw dziecka Marka Michalaka.

„Temat tegorocznej debaty: ochrona srodowiska i ekorozwój dotyczy konkretnego z najważniejszych problemów jak i równiez wyzwań współczesnego świata, tyczy sie nas kazdego, naszej przyszłości, ale przede wszystkim przyszłości gleby. Troska na temat środowisko wydaje sie byc naszym obowiązkiem, to jakim sposobem zachowujemy się każdego dnia () decyduje o tym, jakim sposobem w przyszłości będzie wyglądał świat” – przypomniała minister edukacji zwracając się do młodych posłów. ˙

„Na pewno wlasciwie przygotowaliście się do wspólczesnej debaty, niewatpliwie bardzo dobrze znacie problemy ochrony środowiska po waszej lokalnej społeczności, dlatego możecie być moderatorami przemian u panstwa, w waszych miastach, szkołach, miejscowościach. Możecie po powrocie z wspólczesnej sesji ciagle organizować dyskusji, rozmawiać nadal ze swoimi koleżankami i kolegami, zapraszać na te debaty jednostki dorosłe, rodziców, krewnych, bliskich, mieszkańców waszej miejscowości” – zachęcała uczniów.

„Bardzo dziękuję, że chciało wam się chcieć” a mianowicie dziękował uczestnikom Sejmu Najmlodszych i Młodzieży rzecznik norm dziecka Firm Michalak.

Naczelna sesja Sejmu Dzieci i Młodzieży odbyła się w 1994 roku. Polska, w charakterze pierwszy panstwo w Europie, zorganizowała tego typu przedsięwzięcie. Obecnie młodzieżowe parlamenty działają także we Francji, Portugalii, Wielkiej Brytanii, Finlandii i Czechach.

Każda sesja Sejmu Pociechy i Młodzieży ma temat przewodni. Polski zadaniem uczniów ubiegających się o poslowanie posła było przygotowanie jak i równiez przeprowadzenie szkolnej debaty odnosnie tematu debaty dotyczącej dotychczasowej aktywności i propozycji działania młodzieży w zakresie lokalnego ekorozwoju. Uczniowie z zespołów, które przeprowadziły najciekawsze dysputy, zostali zaproszeni do wzięcia udziału po obradach Sejmu Dzieci i Młodzieży.

Problemami poprzednich sesji Sejmu Dzieci i Młodzieży były m. in. globalizacja, szkoła, samorząd szkolny, Europa, praca dzieci, demokracja, wolontariat oraz walka. (PAP)

dsr/ ls/

We use cookies to provide you with the best possible experience. By continuing, we will assume that you agree to our cookie policy