Motoryzacyjny hub

Motoryzacyjny hub
27 lipca, 2020
Category: gospodarka

Jakim sposobem okiem sięgnąć kopalnie, koksownie, huty – Śląsk i Zagłębie, zarówno w sensie historycznym oraz krajobrazowym, kształtował przemysł ciężki. Wiadomo, że popyt dzieki „czarne złoto”, choć wciąż wysoki, kiedyś zmaleje m. in. wraz z względu na kurczące się zasoby prawdziwe tego surowca. Cały obszar musi więc przejść transformację i w tej chwili pozostaje zadać sobie zapytanie – w którym nurcie to musi nastąpić? Być może szansą jest… motoryzacja. GZM jest jednym z wierzchołków transgranicznego trójkąta (Polska-Czechy-Słowacja), dokad buduje się auta, tworzy podzespoły i różnego wariantu komponenty dla motoryzacji. Między innymi przy położeniu geograficznym możemy upatrywać nowej przyszłości gospodarczej GZM – obszar jest przecież świetnie skomunikowany. Metropolia leży na skrzyżowaniu szlaków drogowych, kolejowych a takze lotniczych, natomiast do granic kraju wydaje sie byc przysłowiowy „rzut kamieniem”. To ogromne ułatwienie dla mozliwych inwestorów, poniewaz produkcji nie nalezy koncentrować w jednym z obszarze, – dzięki relatywnie bliskim odległościom. Tak działa wynik synergii pomiędzy potencjalnymi komórkami, które tworzą spójną całość. Innymi słowy, gdy ktoś będzie chciał rozpocząć produkcję np. aut osobowych czy dostawczych, logistyka tego przedsięwzięcia (biorąc pod uwagę położenie GZM) będzie znakomicie ułatwiona.

Na pewno liczą się również tradycje, lecz z naszym na Śląsku nie ma problemu. Wystarczy wspomnieć choćby o gliwickich zakładach Opla (w wlasnym czasie 1-a z największych i najnowocześniejszych fabryk tejze marki na świecie), jednak też – myśląc kategoriami wspomnianego zanim chwilą „trójkąta” – zakładach Skody po Mlada Boleslaw czy Land Rovera w słowackiej Nitrze.

Sam segment automotive również się przeksztalca. Dotychczasowe znane napędy „wewnętrznego spalania” – silniki dieslowskie lub benzynowe – zastąpią motory elektryczne. Stanie się tak nie tylko w pojazdach osobowych, jednak też w transporcie towarów i autobusach. GZM potrzebuje być w czołówce regionów, które tradycyjny „spalinowy” tabor zastąpią pojazdami ekologicznymi, zeroemisyjnymi. Wyzwanie które stawia GZM przed rozwojem elektromobilności wydaje sie byc ogromne, zwłaszcza gdy weźmiemy pod uwagę, że flota, która dzisiaj jest potrzebna do obsługi wszystkich 7 tysięcy przystanków jest imponująca – na co dzien na ulice Metropolii wyjeżdża prawie 1500 pojazdów.

„Uważamy, że wspierając nowe przedsięwzięcia oraz inwestując w eko-transport, działamy poniekąd na własny rachunek. Żeby coś wyprodukować, potrzeba do tego pracowników, współpracy naukowców, alternacji technologii – to przysłowiowa dźwignia napędowa naszej przyszłości. To wszystko wydaje sie byc u nas u nas – od momentu wykwalifikowanych pracowników po baza produkcyjne i naukowe” – uważa Kazimierz Karolczak, przewodniczący Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii.

We use cookies to provide you with the best possible experience. By continuing, we will assume that you agree to our cookie policy