Przeszłość i pamięci oraz rola autorytetu – tematy maturalne

27 lipca, 2020
Category: inne

Fotografie przeszłości i refleksje odnosnie tematu pamięci po utworach Elizy Orzeszkowej i Krzysztofa Kamila Baczyńskiego a takze rola autorytetu w społeczeństwie według Stefana Żeromskiego – to zagadnienia do doboru na egzaminie maturalnym sposród języka polskiego na poziomie glównym.

Arkusz egzaminacyjny z matury wraz z języka polskiego na poziomie fundamentalnym, rozwiązywany za posrednictwem maturzystów we wtorek, Centralna Komisja Egzaminacyjna opublikowała w swojej stronie www.cke.edu.pl.

Podczas egzaminu maturzyści zdający egzamin na poziomie fundamentalnym musieli rozwiązać 14 zadań – sprawdzian na przegladanie ze zrozumieniem, odnoszący się do tekstu popularnonaukowego Tomasza Rożka „Świat w 44 zerach” odnosnie wszechświata, pochodzący ze kompletu „Nauka najzwyczajniej w swiecie. Wywiady z wybitnymi”.

Maturzyści musieli także napisać osiaganie; mieli az do wyboru wiecej niz jeden tematy. 1 z tych propozycji brzmiał: „Porównaj obrazy przeszłości i refleksje na temat pamięci ukazane we fragmentach noweli Elizy Orzeszkowej +Gloria victis+ i przy wierszu Krzysztofa Kamila Baczyńskiego +Mazowsze+. W analizie zwróć uwagę na osoby mówiące w obu tekstach”. Po arkuszu były zamieszczone napomkniete teksty.

Drugi z tematów to: „Co o autorytecie pisał przy +Przedwiośniu+ Stefan Żeromski jak i równiez jaką mu wyznaczał rolę w życiu społeczeństwa? Analizując przedstawiony fragment, zwróć uwagę na wspólzycie bohaterów az do autorytetów”. Zamieszczony fragment to rozmowa między Cezarem Baryką, a Szymonem Gajowcem.

W rozwiązanie zadań i stworzenie wypracowania maturzyści mieli 170 minut.

Wedlug większości maturzystów z którymi po egzaminie rozmawiali dziennikarze PAP test był: „prosty”, „łatwy”, natomiast zdania „przewidywalne”. Wielu z nich zakończyło jego przed czasem. „Zadań było niewiele jak i równiez były proste. Tak naprawdę zamiast 3 godzin wystarczyło półtorej godziny, aby odpowiedzieć na pytania” – powiedział Kamil sposród II Liceum Ogólnokształcącego wykladzinom. Króla Jana III Sobieskiego w Krakowie.

„Myślimy, że nasz polonista dobrze nasza firme przygotował sluzace do dzisiejszego testu. Egzamin ten przypominał pewien ze sprawdzianów z języka polskiego, które mieliśmy w lekcjach” a mianowicie dodał jego kolega wraz z szkoły Artur.

„Tematy nie były klopotliwe, a wam którzy czytali lektury bez watpienia sobie poradzili” – ocenił Mateusz z IX Liceum Ogólnokształcącego we Wrocławiu, który pisał osiaganie na temat pozycji autorytetów.

Większość rozmówców PAP przyznało, że wybrało właśnie temat inny. „Mamy wrażenie, że 80 proc. nas pisało o roli autorytetów w życiu Gajowca” a mianowicie mówili maturzyści z Liceum Ogólnokształcącego im. Mikołaja Kopernika.

„Najbardziej obawiałam się +Przedwiośnia+. Jak je zobaczyłem w maturze, to byłam przerażona. Na szczęście temat był prosty. Zastanawiałam się nadal nad tematyka z wierszem, ale nie jest to moja mocna strona” – powiedziała Beata z Zespołu Szkół Komunikacji przy Poznaniu.

Jej szkolna koleżanka Natalia wybrała temat dotyczący przeszłości i pamięci. „Spodziewałam się takiego tematu, wraz z względu na 70. rocznicę powstania po getcie warszawskim” – powiedziała. Podobnie mówił Daniel wraz z gdańskiego Technikum Łączności: „Przypuszczaliśmy, że faktycznie tematyka może się pojawić. Byłem do niej dobrze przygotowany niż do +Przedwiośnia+”.

Zdania maturzystów były podzielone, jeśli rozchodzi o ocenę zadań dotyczących tekstu popularnonaukowego. Część sposród nich uznała tę część egzaminu zbytnio łatwiejszą niż pisanie wypracowania na zadany temat, pozostali uważali halasuje za trudniejsze.

„Autor tekstu o wszechświecie zastosował tego typu zabieg, w którym w pierwszej kolejnosci podał liczbę 10 az do potęgi 44, a następnie rozpisał ów zera po tekście. Zapytano nas dlaczego zastosował tego typu zabieg. Oczywiście chodziło o to, żeby pobudzić wyobraźnię” – powiedziały maturzystki wraz z katowickiego liceum Kopernika Agnieszka i Jagoda.

Maturzysta może z egzaminu z polskiego na poziomie glównym otrzymać maksymalnie 70 punktów: 20 pkt. za zagadnienia odnoszące się do tresci popularnonaukowego i 50 pkt. za przekaz własny dzieki jeden z wybranych tematów; aby zdać ten egzamin, maturzysta musi uzyskać minimalna wartosc 30 proc. punktów możliwych do zdobycia.

Egzamin pisemny z języka polskiego w stopniu podstawowym jest jednym z pięciu egzaminów obowiązkowych dla kazdego maturzystów; obok egzaminów pisemnych z geometrii i języka obcego (również na poziomie podstawowym) oraz egzaminów ustnych z polskiego i języka obcego.

Chętni maturzyści mogą co wiecej zdawać test z języka polskiego w stopniu rozszerzonym. Deklaracje w tej sprawie złożyło około 37 tys. abiturientów, czyli dziesieciu proc. tegorocznych maturzystów.

Egzamin z naszego na poziomie szerokim przeprowadzony bedzie w piątek – 10 maja wedlug południu. (PAP)

dsr/ bko/ jaw/ kpr/ pdo/ aks/ ktp/ ls/