Black Friday 2018. Prawa klienta

Nie daj się oszukać w Black Friday. Oto co powinno się wiedzieć zanim ruszysz w zakupy

Przypadający 23 listopada 2018 roku Black Friday to doskonała szansa do zrobienia zakupów - choćby tych przeznaczonych dzięki świąteczne prezenty - według okazyjnych, niższych cenach. W czarny piątek warto jednak nie dać ponieść się całkowicie zakupowemu szaleństwu jak i również pamiętać o kilku zasadniczych zasadach. Przydają się one właściwie przy każdych ofert.

1. Lista wówczas podstawa. Nie tylko przy Black Friday

To rada oczywista, ale w ostatecznym rozrachunku chyba żaden człowiek o niej pamięta: przed pójściem na oferty (nie tylko te spożywcze) zrób listę. Zastanów się, co chcesz kupić, których potrzebujesz i zapisz to na kartce albo po telefonie.

Z 1 strony, zminimalizuje to niebezpieczeństwo, że kupisz rzeczy jedynie dlatego, że były w obniżonej cenie, a których nie planowałeś i które nigdy do niczego ci się nie przydadzą. Z drugiej, zwiększy szanse, że o niczym nie zapomnisz.

2. Ceny pod spodem kontrolą

Po pierwsze: porównuj koszty.

1) Nie jedynie pomiędzy sklepami, do których zachodzisz, ale także wraz z cenami w internecie. W sieci produkty bardzo niejednokrotnie są dostępne w niższych cenach, tym bardziej w Black Friday.

2) Pod metkami. Sprawdzaj, bądź nowa cena naklejona w metkę nie jest wyższa, niż ta pod metką. Zdarza się, że sklepy podwyższają ceny, mając wiarę, że uda im się nabrać klientów.

3) Cenę na półce jak i również przy kasie. Przytrafia się, że przy płaceniu okazuje się, że produkt kosztuje więcej, niż na metce. Nie zawsze wówczas wina złej woli bądź podstępu sprzedawcy, a po prostu efekt bałaganu w sklepie. Niezależnie jednak od czasu przyczyny takiej sytuacji posiadamy prawo żądać ceny z metki. Takie wydaje się prawo, a dokładnie art. 543 Kodeksu cywilnego. Twierdzi on, że rzeczy postawione w miejscu sprzedaży dzięki widok publiczny z oznaczeniem ceny uważa się zbytnio ofertę sprzedaży.

3. Podstępna zagranica

Robiąc zakupy przy euro czy dolarach po popularnych zagranicznych serwisach (Amazonie czy Aliexpress) można niekiedy sporo zaoszczędzić albo po prostu kupić to, co w naszym kraju nie zaakceptować jest dostępne. Trzeba tuż przy tym jednak pamiętać, że do ceny produktu powinno się doliczyć koszt dostawy (często to kilkadziesiąt złotych). Prócz terenem Unii Europejskiej, np. w Stanach Zjednoczonych bądź Chinach musimy także cło (jeśli cena kupionego towaru wyższa jest niż 150 euro) i VAT (jeśli cena produktu jest wyższa niż 45 euro).

4. Reklamacja bez wyjątków. Także w Black Friday

Warto wiedzieć, że w Black Friday klientom przysługują tego typu same prawa, jak wszystkich innego dnia. Oznacza wówczas, że reklamować można którykolwiek kupiony wtedy produkt. Mamy na to dwa czasy. Sprzedawca ma zaś czternaście dni na odpowiedź. O ile w tym czasie jej nie otrzymamy, reklamację uznaje się za przyjętą.

5. Zwroty też, ale nie zawsze

Zgodnie z naszym prawem w sklepie stacjonarnym to sprzedawca ustala reguły – może zwrotów odrzucić przyjmować, albo ustalić poprzez ile dni to wydaje się być możliwe (niektóre pozwalają na to przez 7 dób od zakupu, inne nawet 100). Inaczej pozycja wygląda w sklepach internetowych. Tu kupujący ma 14 dni na zmianę uchwałę i odstąpienie od umowy bez podania przyczyny. Do tej zasady mają obowiązek stosować się wszyscy sprzedawcy. Pamiętajmy jednak, że towar nie może nosić objawów użytkowania.