DCT Gdańsk - 10 latek istnienia

Jedyne takie miejsce na Bałtyku. dziesięciu lat terminalu kontenerowców w Gdańsku

Mija 10 lat od uruchomienia terminala kontenerowców DCT Gdańsk. To wyjątkowe takie miejsce na Bałtyku, które może przyjmować największe kontenerowce na świecie. - Wówczas niezwykle ważny projekt dla polskiej gospodarki - rzekł wicepremier, minister rozwoju jak i również finansów Mateusz Morawiecki.

Morawiecki uczestniczył w sobotę w konferencji prasowej, przy trakcie której szefostwo gdańskiego terminalu kontenerowego DCT poinformowało o najbliższych planach inwestycyjnych firmy: w ciągu trzech lat mają one spożyć 280 mln zł.

Wicepremier podkreślił, że dla polskiej gospodarki jest to niezwykle ważny projekt. - Zatem Polski Fundusz Rozwoju jak i również BGK, uczestniczą finansowo w rozbudowie potencjału przeładunkowego portu w Gdańsku. Łączna ogół pieniędzy zainwestowanych przez koordynacje rozwojowe to ponad 1, 5 mld złotych - powiedział Morawiecki.

Polska kontra porty Północy

- Wówczas jeden z wielkich planów, który ma pomóc naszym, mniejszym i średnim spółkom, uczestniczyć w tym wielkim rozwoju globalnej gospodarki. Tu jest jedno z serc globalnej gospodarki. Tu oczywiście widać, że przejmujemy frakcja handlu z portów Północnej Europy - dodał wicepremier.

- Tutaj możemy obsłużyć całą środkową Europę i Ukrainę i tę część Rosji, właśnie spośród Gdańska, właśnie z Gdyni,, to chcemy to robić. Chcemy wykorzystać tę wielką szansę, jaka tutaj się pojawiła. Szansę też klimatyczną, bo do bardziej północnych portów Bałtyku te wielkie kontenerowce, z różnych względów, nie mogą zawijać - zaznaczył minister.

Jak poinformowali przedstawiciele DCT, obecnie terminal dysponuje 11 suwnicami nabrzeżowymi typu STS (to urządzenia do obsługi promów, wysokie na 130 metrów) oraz 35 suwnicami placowymi typu RTG (to niższe urządzenia pozwalające przenosić pojemniki, które już zostały wyładowane na plac składowy).

W ramach zaplanowanych w najbliższe trzy lata lokaty DCT chce m. in. doposażyć swoje nabrzeża przeładunkowe w dwie kolejne suwnice STS i pięć suwnic placowych RTG, co umożliwi zwiększyć wydajność przeładunkową terminalu, a to z transportu pociągnie zakończone konieczność powiększenia powierzchni placów składowych, jak także przewidziane jest w ramach planowanych prac.

10 lat terminalu

Terminal kontenerowy DCT Gdańsk został uruchomiony w 2007 r. Jego roczna zdolność przeładunkowa wynosiła wówczas 500 tys. TEU (kontenerów dwudziestostopowych). Obecnie DCT Gdańsk jest największym naszym głębokowodnym terminalem kontenerowym. W 2016 roku przeładował nieomal 1, 3 mln TEU. Pod koniec ubiegłego roku kalendarzowego terminal DCT Gdańsk uruchomił nabrzeże T2, podwajając tym samym swoje możliwości przeładunkowe do 3 mln TEU.

DCT Gdańsk dysponuje głębokowodną linią nabrzeżową o długości 1, 3 kilometrów. Rocznie obsługuje ponad 460 statków, w tym 100 największych na świecie kontenerowych statków oceanicznych.