Dwa odcinki drogi ekspresowej S3 oddane do ruchu

Dwa odcinki ekspresówki oddane do ruchu. Kosztowały kilkaset milionów złotych

W sobotę oddano do ruchu dwa odcinki kosztowny ekspresowej S3 na granicy województwa lubuskiego i Dolnego Śląska. W sumie wówczas ponad 33 kilometry oryginalnej trasy, między Nową Solą a Kaźmierzowem. Budowa drogi trwała prawie cztery czasy i kosztowała 803 miliony złotych. Część pieniędzy wyłożyła Unia Europejska.

Inwestycja jest zrealizowana w systemie "projektuj i buduj". Podstawowy zakres robót obejmował budowę dwóch jezdni drogi ekspresowej o łącznej długości 33, 3 km wraz z pięcioma węzłami i pozostałą infrastrukturą. Ponadto przebudowano lokalne miły tak, by nie kolidowały z trasą ekspresową.

Trzypasmowy odcinek A1 za ponad pół miliarda złotych. Podpisano umowę na konstrukcję

Ponad 33 kilometry dróg

Pierwszy odcinek, z Nowej Soli do Gaworzyc, ma 16, 4 km długości. Wybudowany został zbyt 355 mln złotych. Element pomiędzy Gaworzycami a Kaźmierzowem liczy 16, 9 km, a kontrakt na tej budowę opiewał na nieopodal 448 mln złotych. Zbytnio realizację tych odcinków zgadzała Generalna Dyrekcja Dróg Rodzimych i Autostrad w Zielonej Górze.

Powstała dwujezdniowa droga ekspresowa, na którą można wjechać poprzez pewien z pięciu węzłów drogowych: Nowa Sól Południe, Oryginalne Miasteczko, Gaworzyce, Głogów Zmierzch i Głogów Południe. Wybudowano 33 obiekty mostowe, przy tym estakadę o długości 160 m nad doliną rzeki Biała Woda a także drogą powiatową (estakada gra także funkcję przejścia gwoli zwierząt), Obwód Utrzymania Kosztowny, przebudowano także istniejącą internet dróg w miejscu przecięcia nową S3.

GDDKiA podkreśla, że nowy wydział pozwoli skrócić niemal o połowę czas przejazdu między Nową Solą a Kaźmierzowem.

Źródło: GDDKiA mapa-S3. jpg

"Wreszcie urealnia się sen o dobrym połączeniu naszych portów z południem Europy. Stoimy na właśnie na takowym ciągu komunikacyjnym, który zezwoli uruchomić olbrzymi potencjał tkwiący w zespole portów Szczecin – Świnoujście. Droga ekspresowa S3, która połączy naszą firmę niebawem z systemem tras prowadzących na południe Świata, w Czechach, w Austrii właśnie ten potencjał pobudzi” – mówił podczas sobotnich uroczystości Andrzej Adamczyk, minister infrastruktury.

"Budujemy drogi w miejscach, które były zapomniane. Dążymy do tego, aby Polacy widzieli, hdy można się czuć jak na przykład na Zachodzie, to główny cel gospodarczo-społeczny naszego rządu" – mówił z transportu premier Mateusz Morawiecki.

Kolejne odcinki

GDDKiA komunikuje, że jeszcze w naszym roku odda do użytkowania dwa odcinku S3 a mianowicie od Zielonej Góry do Nowej Soli oraz od momentu autostrady A4 do Bolkowa w kierunku granicy wraz z Czechami.

"Wyłoniliśmy również najkorzystniejsze oferty na skonstruowanie i budowę przedłużenia S3 do granicy państwa. Ten ostatni 32-kilometrowy odcinek udrożni cały szlak drogowy na długości zachodniej granicy Polski, od Szczecina do Lubawki. Przewiduje się zakończenie prac do odwiedzenia 2023 roku" - czytamy na stronach GDDKiA.

Droga S3 docelowo zespoli zespół portów morskich Szczecin - Świnoujście z południową granicą kraju. Stanowi odrzucić tylko fragment korytarza paneuropejskiego łączącego Szwecję z Grecją, ale także szlaku łączącego okolice Gorzowa Wielkopolskiego, Zielonej Góry, Lubina, Legnicy, Jawora, Bolkowa oraz Kamiennej Góry. Docelowa długość S3 to blisko 510 km.