Europarlament zablokował propozycje KE. Polscy przewoźnicy nie stracą?  Ze świata

Polscy przewoźnicy nie stracą? Europarlament zablokował propozycje KE

Parlament Europejski zablokował obecnie przepisy KE, które posiadały ujednolicić zasady obowiązujące przy transporcie drogowym. Na tych regulacjach mogły stracić polskie firmy.

Chodzi na temat projekt rozporządzenia KE, wprowadzający klasyfikację poważnych naruszeń regulacji unijnych, które mogą prowadzić do utraty dobrej reputacji za pośrednictwem przewoźnika drogowego. Ta propozycja przedstawiona przez Komisję Europejską w czerwcu nie uzyskała aprobaty

W moim przekonaniu należy skuteczniej egzekwować prawdziwe już przepisy i sprawdzić w praktyce, czy zadania te prawidłowo funkcjonują. Zgadzam się jednak, iż tematem są przypadki nieprzestrzegania przepisów dotyczących czasu prowadzenia wozu i odpoczynku kierowców.

Tomasz Poręba, wiceszef komisji ds. transportu i ofert wakacyjnych europarlamentu

. Jak poinformował jej wiceszef Tomasz Poręba (PiS), lista ta pozostała zablokowana jednogłośnie, ponieważ nie zaakceptować uwzględniała postulatów kierowców jak i również jednocześnie była szkodliwa na rzecz przewoźników.

Skargi w dumping

Od końca 2012 roku trwa dyskusja odnośnie ujednolicania przepisów socjalnych UE w przewozach towarów w transporcie drogowym. Rozporządzenie miało dalej harmonizować regulacje dotyczące dostępu do międzynarodowych przewozów drogowych.

Zachodnie ciebie unijne uważają, że po międzynarodowym transporcie dochodzi do odwiedzenia dumpingu socjalnego ze witryny przewoźników z krajów członkowskich, które dołączyły do UE w 2004 r. i później. Kierowcy i spółki ze wschodnich państw UE postrzegani są jako zagrożenie dla tych z Zachodu, ponieważ godzą się w pracę za dużo znacznie niższe stawki i gorsze wzory socjalne.

Lista zawarta w projekcie rozporządzenia KE ustanawia rodzaje naruszeń, które mogą prowadzić do straty przez firmę dobrej sławie, a co za naszym idzie klientów na rynku unijnym.

Mniejsi oszczędzają

Nie jest tajemnicą, że część zwłaszcza mniejszych firm spedycyjnych ze wschodu Europy odkłada nie tylko na pensjach kierowców, ale też dzięki świadczeniach związanych z katalogów odpoczynkiem czy innymi dodatkami socjalnymi.

- W moim przekonaniu należy sprawniej egzekwować istniejące już przepisy i sprawdzić w biznesi, czy rozwiązania te należycie funkcjonują. Zgadzam się jednak, iż problemem są wypadki nieprzestrzegania przepisów dotyczących czasu prowadzenia pojazdu i odpoczynku kierowców - oświadczył Poręba. W jego mniemaniu w takich sprawach należy właśnie wdrażać mechanizmy zapobiegawcze poprzez skuteczniejsze egzekwowanie istniejącego już prawa.

Z kolei socjaldemokratyczny europoseł z Niemiec Ismail Ertug oświadczył we wtorek, że odrzucona propozycja Komisji nie zaakceptować rozwiązywała problemów dotyczących dumpingu socjalnym w sektorze przewozów drogowych. Zaapelował do Komisji o przedstawienie nowego pomysłu przepisów. - Mamy wiarę, że nasze weto pokazało wyraźnie, że należy wziąć pod uwagę nasze obawy oraz że walka wraz z dumpingiem socjalnym i nielegalnym kabotażem jest obowiązkiem, który to UE musi potraktować poważnie" - oświadczył europoseł.

Szkodliwe luki

Związkowcy reprezentujący kierowców chcą przyjęcia listy naruszeń, jednak wskazują, hdy propozycja przedstawiona przez KE zawiera luki szkodliwe dla pracowników.

Europejska Konsolidacja Pracowników Transportowych (ETF) zwróciła uwagę m. in. w to, że zaproponowane poprzez KE przepisy nie uwazaja za naruszenie prowadzące do utraty dobrej reputacji przez przewoźników zatrudniania kierowców z wykorzystaniem fikcyjnych spółek zarejestrowanych przy państwach, gdzie płaca minimalna jest dużo niższa niźli w kraju, w jakim faktycznie pracuje kierowca.

Mniejsi przedsiębiorcy z państwa Europy Wschodniej obawiają się z kolei, że ewidencja zmusi ich do dodatkowych wydatków na hotele a także diety dla kierowców jak i również obniży ich konkurencyjność po porównaniu z firmami zachodnimi.

Po odrzuceniu projektu przez europosłów Komisja stanie się musiała zaproponować nowy projekt przepisów.